Mis on kukekannus?

Kukekannus on kaltsiumiladestus, mis põhjustab kannaluu alumisel küljel kondise eendi. Röntgenpildilt  vaadates võib kukekannus ulatuda ettepoole kuni poole tolli võrra. Ilma nähtavate röntgenikiirte tõenditeta nimetatakse seda haigusseisundit mõnikord “kukekannuse sündroomiks”.

Kui teil on eriti suur kukekannus, võite tunda seda läbi naha, kui vajutate sõrmega tugevamalt kanna alaoslea. Vahel põhjustab kukekannus  ka torkivat valu. Ainult umbes üks 20-st kukekannusest põhjustab kannavalu, enamasti on tegemist asümptomaatilise nähtusega.

Kuid kannalihased ja plantaarne fastsiit esinevad väga sageli ja plantaarne fastsiit on peaaegu alati väga valus seisund, mis nõuab asjatundlikku arstiabi.

 

Kas kukekannus ja plantaarfastsiit on sama diagnoos?

 

Ei ole. Peamine erinevus plantaarse fastsiidi ja kukekannuse vahel seisneb valu allikas. Plantaarse fastsiidi valu on tavaliselt tunda jalavõlvis ja kannaosas, mis on tingitud plantaarfastsia kahjustusest või ülekoormusest. Kukekannus ehk pisikesed sakilised kaltsiumiladestused kannaluul tekivad vastuseks plantaarse sidekirme traumale ja paiknevad kannal.

Plantaarne fastsiit on kudede põletik, kukekannus  tekib aga kannaluu kahjustuste tõttu, mis põhjustavad kaltsiumi ladestumise moodustumist luu servast mööda.

 

Kukekannus tekib siis, kui kannaluu alumisele küljele koguneb kaltsiumi ladestumine – protsess, mis toimub tavaliselt mitme kuu jooksul. Kukekannus on sageli põhjustatud jalalihaste ja sidemete pingetest, jalatalla sidekirme venitusest ning kannaluud katva membraani korduvast rebenemisest. Kukekannused on eriti levinud nende spordialade harrastajate seas, kellel on fookus jooksmisel ja hüppamisel.

Millest tekib kukekannus?

  • Vanus: plantaarne fastsiit esineb kõige sagedamini 40–60-aastastel inimestel.

  • Teatud tüüpi korduvad tegevused: tegevused, mis avaldavad kannale ja sellega seotud kudedele palju stressi – nagu pikamaajooks, ballett ja tantsimine võivad aidata kaasa plantaarfastsiidi tekkele.

  • Jalgade kuju: lampjalad, kõrge võlv või isegi ebatüüpiline kõnnak võivad mõjutada raskuse jaotumist seistes ja tekitada täiendavat pinget plantaarsele sidekirmele.

  • Rasvumine ja ülekaalulisus: Üleliigsed kilod tekitavad plantaarfastsiale täiendavat stressi.

  • Pidev püstine tööasend: liinitöötajad, õpetajad ja teised, kes veedavad suurema osa oma tööajast kõval pinnal kõndides või seistes, on plantaarfastsiidi riskirühmaks.

  • Ülepinges olevad säärelihased, mis raskendavad jala painutamist ja varvaste tõstmist sääre poole

 

Kukekannuse sümptomid

Kukekannus ei põhjusta sageli sümptomeid, kuid diagnoosi võib seostada vahelduva või kroonilise valuga – eriti kõndimise, sörkimise või jooksmise ajal, kui kannuse moodustumise kohas tekib põletik. Üldjuhul ei ole valu põhjuseks mitte kukekannus ise, vaid sellega seotud pehmete kudede vigastus.

Kukekannuse valu meenutab justkui pärast pikka istumist või lamamist noa või nööpnõela torget jalatalda ning hiljem muutub see tuimaks valuks.

Kuidas aru saada, et tegemist on kukekannusega?

  • valu jala allosas, kanna lähedal

  • valu pärast pikka puhkeaega või pärast magamist

  • valu, mis süveneb jala painutamisel

  • suurem valu pärast treeningut, kuid mitte selle ajal

Kuidas kukekannust ennetada?

  • Kui oled ülekaalus, langeta kaalu

  • Kanna kindlaks treeninguks/tegevuseks sobiva toestusega jalanõusid

  • Venita säärelihaseid ja jalataldu enne ja pärast treeningut

 

Kuidas kukekannust ravida?

  • Säärelihase ja jalataldade venitusharjutustega

  • füsioteraapia,

  • kannatoestusega jalanõud

  • pikemad puhkepausid jalgadele

  • põletiku korral võtta põletikuvastaseid valuvaigisteid

  • valu säilimisel kannaluu lademe eemaldamine kirurgilisel viisil (kui valu on kestnud vähemalt 9-12 kuud)

Leevenda valu rullmassaažiga

Kui igapäevased leevendused ei too piisavalt häid tulemusi ja on soov elukvaliteeti parandada, siis suurepärane lahendus on lisada raviprogrammi ka rullmassaaž: 3 korda nädalas 60 minutit rullmassaaži aitab lõdvestada lihaseid, pehmendada kudesid, parandada verevarustust ja stimuleerida lümfisüsteemi. Kuna rullmassaaž on hõlpsasti kiiruse ja keharaskuse abil reguleeritav, saab seadmega väga hästi sihtida just jalatalla punkte. Lisaks saab valuliku piirkonna masseerimisel valu märkimisväärselt leevendada.

Rullmassaaž on väga tõhus ning ergutav protseduur, kus rullitakse kogu keha (v.a. rindkere ja kael), ent plantaarfastsiidi korral soovitame keskenduda kõige enam probleemsematele piirkondadele ja rullida umbes 30 minutit ainult neid (jalatallad, sääred, reied).