Rasedus on diastaasi üks peamiseid tekkepõhjuseid.

Diastaas ehk kõhu sirglihase lahknemine – kuidas seda ravida?

Mis on diastaas ehk kõhu sirglihase lahknemine?

Kõhu sirglihase diastaas on tavapärane sümptom nii rasedatel kui sünnitanud naistel. Kõhu sirglihast peetakse nn “six-packi lihaseks” ja koosneb, nagu võib aimata, kuuest osast ning jaguneb nabast vasakpoolseks ja parempoolseks grupiks, mida ühendab omavahel sidekude.  Raseduse ajal saavad need kõhulihased ja sirglihast ühendav sidekude väga suurt koormust ning hakkavad kõhu paisumisel venima, kuni ühel hetkel võib sidekude ülevenitusest järgi anda ja kõhulihased lahkneda. Diastaas tuleneb Vana-Kreeka sõnast “diastasis”, mis tähendab otsetõlkes “lõhe/vahe”.  Kui kõhu sirglihaste vahe on rohkem kui 2 cm, siis seda peetaksegi diastaasiks.

Kuidas diastaasi vältida?

Diastaasi täielikult vältida ei ole võimalik, kuid  on võimalik ennetada diastaasi süvenemist mitmel erineval moel:

  • Tervislik toitumine ja treening raseduse ajal aitavad kaalutõusu hoida normis ja ennetavad liigsete lisakilode tekkimist
  • Korrektne kehahoiak ja rindkere kaudu sügavalt hingamine – ära kaldu seistes liiga ette või taha, seisa sirgelt ja hoia õlad veidi taga. Hinga sügavalt rindkere kaudu, vähendades survet kõhult (mida kõht niigi raseduse progresseerumisel aina rohkem saab)
  • Tõuse voodist stabiilsest külgasendist (vt. joonist) – mine külili ja tõsta end käte abil istukile, vältides liigset koormust kõhulihastele

Väldi järgnevaid harjutusi:

  • istessetõusud
  • plangud
  • kätekõverdused
  • rippes jalatõsted
  • erinevad joogaasendid, mis tirivad eesmist kõhuseina laiali (boat pose, downward dog etc)

Kõhulihase diastaasi harjutused

Õnneks on diastaasi võimalik leevendada erinevate harjutustega, mis kõhulihaseid lähendab, mitte eemaldab.

Vaata videost lisaharjutusi koos juhistega:

Diastaasi diagnoosimine

Diastaasi saab hõlpsasti diagnoosida iseseisvalt raviarsti juurde minemata. Diastaasi hindamiseks tee järgnevat:

  • Heida selili, kõverda põlved ja aseda jalad täistaldadega maha
  • Tõsta õlad veidi maast lahti, toeta üks käsi kukla taha ja hoia pilk nabal
  • Vii teine käsi naba kohale, peopesa allapoole ja sõrmed varvaste poole suunatuna
  • Katsu sõrmedega, kas kõhulihaste vahel on tühimik. Vaata, mitu sõrme tühimikku mahub – rohkem kui kahe sõrme laiune tühimik tähendab diastaasi

Diastaas ja treening

Treeningutega võib alustada minimaalselt 12 nädalat pärast sünnitust. Lisaks ülaltoodud harjutustele saab treeningu abil taastumisprotsessi kiirendada EMS treeninguga. EMS treeningu ajal on sõltumata harjutusest korraga töös ligi 300 lihast ning elektriimpulss stimuleerib ka süvalihaseid,  aidates diastaasi hõlpsalt ravida. Meie koolitatud treenerid on diastaasi raviharjutustega väga hästi kursis ja teavad, millised harjutused mure leevendamiseks kõige paremini sobivad!

Scroll to Top